Какво е Диференциал и как работи?

Можете ли да си представите, ако колата ви може да се движи само в една посока; никога да не можеш да завиеш наляво, надясно или в обратната посока? Може да шофирате от дома си, но няма да можете да се върнете. За щастие ще се приберете, защото автомобилът ви е оборудван с диференциал, който му дава възможност да завива.

Какво е диференциал на автомобил?

Диференциалът на автомобила е част от моста. Той се свързва с трансферната кутия или трансмисията чрез задвижващия вал. Генерираната от двигателя мощност се изпраща към колелата на автомобила, като по този начин ви дава възможност да завиете.

Този основен компонент може да задвижва чифт колела, докато се върти с различни скорости.

Автомобилен диференциал е:

Диференциалната система на всяко превозно средство е различна и се основава на задвижването на колелата на вашия автомобил. Автомобил със задвижване на предните колела е оборудван с преден диференциал, докато превозните средства със задвижване на четирите колела и задвижване на четирите колела използват както предни, така и задни диференциали, за да насочат мощността към четирите колела.

Диференциалът осигурява сравнителни обороти в минута (RPM) между лявото и дясното колело. Той разпределя еднакво количество въртящ момент към колелата, което им позволява да реагират на съпротивлението, за да осигурят сцепление и да се въртят по-малко. По-малко съпротивление се равнява на по-бързо въртене.

Например вътрешното колело се върти с около 15 оборота в минута по-малко, когато карате зад завой. Външната гума прави точно обратното. При завиване външната гума се върти с 15 RPM повече, отколкото при движение направо.

Не всички превозни средства обаче са оборудвани с диференциал. Колелата на картинг се въртят с еднаква скорост, често с обща ос, задвижвана от верижно задвижване.

Различни автомобилни диференциали:
Диференциалът на превозно средство с предно задвижване е до трансмисията в трансмисията. Диференциалът на автомобила със задвижване на задните колела е разположен между задните колела и е свързан към трансмисията чрез задвижващ вал.

Заден диференциал на автомобил.

Превозните средства с четири задвижващи колела имат централно разположен диференциал, който разпределя мощността към:

както на предните, така и на задните колела. Съвременните автомобили може да имат електронно задвижване на всички колела, което използва електрически двигатели за задвижване на задните колела и регулиране на скоростта им според нуждите при завои.

Въпреки че всеки диференциал може да ви помогне да завиете зад ъгъл, има различни обозначения за типа на вашия автомобил – и някои са по-добри от други. Вашият автомобил има един от трите диференциала: отворен, с ограничено приплъзване или вектор на въртящия момент.

Отворени диференциали:

Най-често срещаният и надежден тип, отвореният диференциал е класически, който е приемлив за различни превозни средства. Пиньонното зъбно колело, разположено в края на задвижващия вал, се зацепва с венецът и предава мощността към двете оси чрез набор от зъбни колела.

Отворените диференциали са най-добри за превозни средства, които не са предназначени за високоскоростни състезания или скално катерене. Ако едно колело се приплъзне, цялата мощност отива към колелото с ограничено сцепление.

Диференциали с ограничено приплъзване (LSD):
Проектиран подобно на отворения диференциал, стилът с ограничено приплъзване използва интегрирана система на съединителя. Съединителят блокира лявата и дясната страна на оста заедно в случай на загуба на сцепление с колело.

Системите с ограничено приплъзване са идеални за превозни средства с висока производителност и превозни средства с голям капацитет за теглене.

Диференциали за вектор на въртящия момент:
Най-новата технология сред диференциалните системи, стилът на векторизиране на въртящия момент включва сложен набор от сензори и електроника за изчисляване на данни от кормилната система, позицията на дросела, пътните условия и други, за да подобри разпределението на мощността към всяко колело.

Диференциалите с вектор на въртящия момент предлагат максимално сцепление при завиване и драстично повишават производителността.

Деактивирани диференциали:
Вече знаете, че диференциалът регулира въртенето на колелата ви, когато пътувате в завоите.

Без функционален диференциал вашето превозно средство е уязвимо на прекомерно натоварване на други компоненти, което може да доведе до необратими щети на вашия автомобил. Ако диференциалът на вашия автомобил не функционира добре или е деактивиран, автомобилът ви може да покаже следните симптоми:

Повреда на гумата – Гумите, принудени да се въртят с нежелана скорост, могат да доведат до щети от завиване. Потърсете необичайно износване или повреда на страничната стена или външните протектори.
Вибрации – Вибрации могат да възникнат, ако универсалните шарнири или U-образните шарнири са износени. Износените U-образни съединения причиняват вибрации на задвижващия вал, особено по време на бързо ускорение.
Управление – Трудностите при завиване или контрол на автомобила са добър индикатор, че диференциалът е в проблем. Повреденият диференциал може да повлияе негативно на управлението и да доведе до инцидент.
Хленчещ шум – повреден диференциал ще произведе хленчещ звук поради лошо смазване. Може също да означава теч.
Шлифоване на зъбни колела – Износените зъбни колела, комбинирани с ниска диференциална течност, произвеждат скърцащ или бръмчащ звук.

Шофиране с повреден диференциал:
Можете ли да карате с лош диференциал? -Да , Но трябва ли?

Това не е добра идея и излага на риск вашата безопасност. Повреден диференциал може да се влоши до точката, в която автомобилът ви може да е толкова труден за управление, че да не можете да го контролирате.

С който и да е компонент на вашия автомобил, продължаването на игнорирането на проблема или избягването на ремонт може само да влоши ситуацията, като повреди други части. От решаващо значение е да заведете колата си на доверен автомобилен специалист за проверка.

Друго нещо много важно в грижата за диференциала е редовната смяна на масло.
Обикновено производителите на автомобили дават определен пробег при който е хубаво да се сменя маслото на диференциали и скоростни кутии.
В най честите случей това е около 30 000 до 60 000 км в зависимост също от времеви диапазон от около 2 години.
Много е важно какви са също климатичните диапазони и по този начин можете да се ориентирате към даден тип масло.Ако не можете да изберете не се колебайте да се обадите ние с радост ще ви помогнем и насочим към правилният избор.

Можете да ни потърсите по следните начини:
Имейл: office@carsector.bg
Телефон: +359 895940200
или през формата на сайта.